یوسف آباد (تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

لیپوساکشن چیست؟ مزایا، عوارض و هزینه

cjcsjc

لیپوساکشن که به آن لیپوپلاستی نیز گفته می‌شود معمولاً به عنوان یک عمل جراحی زیبایی مورد توجه قرار می‌گیرد که به کمک آن می‌توان ظاهر چاقی‌های ناخوشایند بدن را کاهش داده و به هیکلی لاغر و خوش‌اندام دست یافت. عمل لیپوساکشن معمولاً در ناحیه شکم، کمر و باسن انجام می‌شود اما این روش برای لاغر کردن ران‌ها، زانوها، ساق‌های پا، بازوها، صورت، گردن و قسمت‌های دیگر بدن نیز به کار برده می‌شود. اگر شما رژیم‌های غذایی سخت می‌گیرید و ورزش می‌کنید اما نمی‌توانید از شر چربی‌های مقاوم و سرسخت شکم، پهلوها یا چربی‌های زشت اطراف بازوها یا گردن خود رهایی یابید، لیپوساکشن می‌تواند به حل این مشکل شما کمک کند. عمل لیپوساکشن هم ممکن است به تنهایی انجام شود و هم ممکن است در ترکیب با عمل‌های جراحی دیگر مانند لیفت صورت، کاهش سایز سینه‌ها و عمل جراحی زیبایی شکم انجام شود. در واقع، لیپوساکشن غالباً بخشی از عمل‌های زیبایی ترکیبی است که به آنها عمل‌های ترمیمی پس از زایمان گفته می‌شود و معمولاً شامل لیفت سینه و عمل جراحی زیبایی شکم می‌شود. این عمل‌ها برای مادرانی طراحی شده که می‌خواهند پس از زایمان ظاهر طبیعی خود را بازگردانند.

اگر چربی‌های سرسخت، مقاوم و بدشکل بدن، شما را به ستوه آورده‌اند باید بدانید که این مشکلی است که بیشتر مردان و زنانی که تحت لیپوساکشن قرار گرفته‌اند از آن شکایت داشته‌اند. متخصصین زیبایی کلینیک رازی متناسب با ناحیه که شما تمایل به درمان آن دارید لیپوساکشن را به کار برده و در این مورد راهنمایی‌های لازم را به شما خواهند کرد. به یاد داشته باشید که شما باید با پزشک همکاری کنید و برای این کار می‌توانید به تبحر و تجرب وی در به کارگیری لیپوساکشن برای لاغری اعتماد کنید. پزشک به شما در مورد نتایج قابل‌انتظار به طور تفصیلی صحبت کرده تا با هم به یک درک مشترک از آنچه قرار است انجام شود برسید. به طور کلی شما باید به پزشک اعتماد کنید و حداکثر اعتماد را نسبت به این عمل داشته باشید.

 اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ – ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل نمایید. همکاران ما در کلینیک رازی برای خدمات مشاوره یا رزرو نوبت شما را راهنمایی خواهند کرد.

انجام لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب است؟


یبذیب

برخلاف اعتقاد عمومی، لیپوساکشن یک روش برای کاهش وزن به حساب نمی‌آید. افرادی که می‌توانند از این روش بهره‌برده شوند، افرادی هستند که در وضعیت سلامتی مناسبی قرار دارند و وزن آنها نزدیک به وزن ایده‌آل خود است. با این حال، آنها با چربی‌های موضعی مقاوم در بدن خود روبرو هستند که با رژیم‌های غذایی و ورزش قادر به کاهش آنها نیستند. اگر تصمیم به انجام لیپوساکشن گرفته‌اید، جراح موردنظر قسمتی از بدن که می‌خواهید درمان شود را بررسی کرده و با شما درباره اهدافتان از این عمل مشورت می‌کند. در طول مشاوره، به شرایط سلامتی و اهداف شما پرداخته و با پزشک خود صادق باشید. جراح هزینه‌ها و خطرات احتمالی لیپوساکشن را برای شما توضیح خواهد داد. همچنین، ممکن است دستور انجام برخی آزمایش‌های بالینی را بدهد تا شرایط شما به طور کامل ارزیابی شوند. اگر جراح متوجه شود که شما شرایط لازم برای انجام لیپوساکشن را دارید، مرحله بعدی شامل برنامه‌ریزی لازم برای انجام عمل است.

نواحی تحت درمان با لیپوساکشن


عمل جراحی شما کاملاً به قسمتی که می‌خواهید لاغر کنید بستگی دارد. با لیپوساکشن می‌توان قسمت‌های مختلف بدن حتی قسمت‌هایی که کمتر انتظار می‌رود را تحت درمان قرار داد. برخی از قسمت‌های بدن که تحت لیپوساکشن قرار می‌گیرند عبارتند از:

بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند بیش از یک قسمت بدن را تحت لیپوساکشن قرار دهند و قسمت بالای کمر، بالای بازوها، پهلوها و چربی‌های شکم را به این روش کاهش دهند. یکی دیگر از قسمت‌های بدن که می‌تواند به وسیله لیپوساکشن لاغر شود چانه و گردن است. این عمل بهترین روش برای بیمارانی است که غبغب یا چربی اضافی در ناحیه گردن خود دارند. با خارج کردن چربی‌های این قسمت‌های بدن، صورت و چانه شکیل‌تر و خوش‌فرم تر می‌شوند.

 

 

آمادگی‌های لازم قبل از درمان


  •  عدم استعمال دخانیات دو هفته قبل از انجام عمل
  • قطع مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و آسپیرین از دو هفته قبل از انجام لیپوساکشن
  •  انجام معاینات بالینی و آزمایش خون (برای تشخیص کم‌خونی) قبل از انجام عمل
  •  از نیمه‌شب قبل از عمل بیمار نباید هیچ چیزی بخورد یا بیاشامد.

نحوه انجام درمان


بیذیبذ

قبل از انجام عمل، جراح ناحیه مورد نظر برای درمان را علامت‌گذاری می‌کند. سپس از شما می‌خواهد که روی تخت عمل بخوابید و اقدامات لازم را جهت بیهوشی شما انجام می‌دهد. معمولاً لیپوساکشن تحت بیهوشی عمومی، داروهای آرامش‌بخش یا بیهوشی موضعی انجام می‌شود. بعد از آن، جراح مایع مرطوب‌کننده شامل سالین، اپینفرین و بیحس کننده موضعی را در محل درمان تزریق می‌کند. سالین ترکیبی از نمک و آب است که به نرم شدن چربی‌های و برداشته شدن راحت‌تر آنها کمک می‌کند. اپینفرین باعث انقباض عروق خونی می‌شود و از خونریزی جلوگیری می‌کند در حالی که بیهوشی موضعی باعث بیحس شدن ناحیه تحت درمان و افزایش راحتی بیمار می‌شود. سپس جراح یک شکاف کوچک روی پوست شما ایجاد کرده و یک لوله باریک که به آن کانولا گفته می‌شود را وارد پوست می‌کند. با حرکت دادن این لوله به سمت عقب و جلو، چربی‌ها شکسته شده و به وسیله دستگاه مکش از زیر پوست بیرون کشیده می‌شود.

بهبودی و نقاهت


لبزدذبلدبل

اثر بیحس کننده موضعی (لیدوکائین) ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از انجام لیپوساکشن باقی مانده و شما در این مدت دردی احساس نمی‌کنید. پس از رفع برآمدگی لیپوساکشن حال بیمار تغییر کرده و حالت تهوع، نیمه بیهوشی او از بین رفته و احساس شسته شدن که به دلیل بیهوشی عمومی ایجاد می‌شود نیز برطرف می‌شود. طول دوره بهبودی و سطح راحتی شما پس از انجام لیپوساکشن به متغیرهای متعددی نظیر تعداد نواحی درمان شده و سایز این قسمت‌ها همچنین وضعیت سلامت عمومی و این که لیپوساکشن به تنهایی انجام شده باشد یا در ترکیب با عمل‌های جراحی دیگر بستگی دارد. حتماً باید از دستوراتی که جراح برای مراقبت‌های پس از عمل به شما می‌دهد پیروی کرده تا دوران بهبودی شما به خوبی گذشته و بهترین نتایج ممکنه حاصل شود. شما در زمان کوتاهی پس از انجام عمل ترخیص می‌شود ولی به هر حال، باید یک نفر از دوستان یا اعضای خانواده همراه شما باشد که بتواند رانندگی کرده و شما را به منزل برساند. توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت پس از انجام عمل لیپوساکشن از رانندگی کردن بپرهیزید. همچنین توصیه می‌شود که شما در چند ساعت اول پس از انجام عمل یک نفر همراه داشته باشید.

آیا پس از انجام لیپوساکشن اسکاری به جا می‌ماند؟


به لطف شکاف کوچکی که برای انجام این عمل ایجاد می‌شود اسکاری هم که به جا می‌ماند بسیار کوچک است. هر چه جراح شما با تجربه تر و متبحرتر باشد اسکار به جای مانده کمتر خواهد بود. یک جراح مجرب طوری این عمل را انجام می‌دهد که حداقل اسکار روی پوست باقی بماند. نقش عوامل ژنتیکی هم در رابطه با این موضوع مهم است زیرا باقی ماندن اسکار به نوع پوست و پیگمنت های آن بستگی دارد. در صورتی که از کونولاهای بزرگ استفاده شود یا پوست بیمار پیگمنت ها تیره‌تری داشته باشد اسکارهای بزرگ‌تری پس از انجام لیپوساکشن باقی می‌ماند. به مرور زمان بیشتر اسکارهای به جامانده پس از این عمل از بین می‌روند.

نتایج حاصل از انجام لیپوساکشن چه موقع نمایان می‌شود؟


یبذیذع

نتایج نهایی حاصل از انجام لیپوساکشن ۶ تا ۱۲ ماه پس از عمل مشخص می‌شود اما بیمار شروع تغییرات را از یک ماه پس از عمل مشاهده می‌کند. معمولاً پس از ۳ هفته، بیشتر تورم‌های ایجادشده رفع شده و اغلب بیماران نسبت به قبل از انجام عمل احساس بهتری دارند زیر می‌توانند لباس‌های زیباتر پوشیده و به تعطیلات بروند. قبل از انجام عمل، شما و پزشک در مورد نتایج مورد انتظار پس از انجام لیپوساکشن با هم گفتگو و تبادل‌نظر می‌کنید.

آیا پس از انجام لیپوساکشن، پوست شل می‌شود؟


پوست پس از انجام لیپوساکشن شل نمی‌شود. زمانی که لیپوساکشن به درستی انجام شود، پوست به حالت قبل خود بازگشته و منقبض می‌شود تا بافت‌های زیرین خود را بپوشاند. خاصیت ارتجاعی پوست نیز در انجام درست لیپوساکشن تأثیرگذار است. به همین منظور پزشک همه معاینات لازم را برای تعیین میزان خاصیت ارتجاعی پوست شما انجام می‌دهد. اگر پزشک دریابد که پوست نمی‌تواند پس از عمل منقبض شود ممکن است انجام عمل دیگری را به شما پیشنهاد بدهد.

 هزینه


هزینه لیپوساکشن به عوامل مختلفی از جمله تعداد قسمت‌هایی از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد، نوع عمل انتخابی و تجربه جراح بستگی دارد؛ مانند هر عمل جراحی پلاستیک دیگری مهم‌ترین بخش هزینه انجام لیپوساکشن، دستمزد جراح، هزینه‌های بیهوشی و هزینه‌های امکانات اتاق عمل می‌باشد.

مشاوره رایگان