لابیاپلاستی، عمل جراحی زیبایی واژن ؛ زیبایی اندام تناسلی بانوان

۱-۱۵

آیا از اندام زنانه خود به علت شکل نامتعارف آن احساس خجالت می‌کنید. ممکن است به علت داشتن لابیای بزرگ در هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ و یا استفاده از برخی دستگاه‌های ورزشی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. چه به علت غیرمعمول بودن اندام تناسلی و یا بزرگ بودن لب‌های واژن از نظر فیزیکی یا احساسی ناراحت باشید نگران نباشید. پزشکان با انجام عمل لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) اندازه بزرگ لابیا را کاهش داده و ظاهری متقارن به نمای غیرمعمول اندام تناسلی خواهند داد و با این کار احساس زیبای زنانه و اعتمادبه‌نفس را در زنان تقویت خواهند کرد.

زنان هیچ‌گاه نباید از ظاهر اندام تناسلی خود خجالت‌زده باشند و یا به دلیل ظاهر نامتناسب و غیر معمول آن و یا لب‌های بزرگ اندام تناسلی متحمل درد و رنج شوند. با کمک عمل زیبایی واژن پزشک قادر است لابیا را فرمدهی کرده و جهت کاهش ناراحتی بیمار شکلی متقارن برای آن ایجاد نماید و به این ترتیب شما از اندام زنانه خود احساس شادی کنید. در جلسه مشاوره لابیاپلاستی پزشک زمان زیادی را با شما صرف خواهد کرد تا خواسته‌های شما را شناخته و از سابقه پزشکی شما باخبر شود. متخصصین ما در کلینیک زیبایی رازی دلایل شما جهت انجام جراحی زیبایی واژن را جویا شده، شما را مورد آزمایش قرار داده و در صورتی که جهت انجام این روند درمانی مورد مناسبی بودید راه‌ها و انتخاب‌های لازم در این زمینه را به شما توضیح خواهند داد. جهت تعیین وقت ملاقات مشاوره با متخصصین کلینیک رازی با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹– ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید و در مورد مزیت‌های فیزیکی و زیبایی عمل لابیاپلاستی آگاهی‌های لازم را کسب نمایید.

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی نوعی عمل جراحی است که جهت بهبود عملکرد و ظاهر دستگاه تناسلی بانوان انجام می‌شود. این عمل معمولاً شامل لابیای کوچک (لب‌های داخلی) و لابیای بزرگ (لب‌های بیرونی) می‌شود. معمولاً پوست‌های اضافی برداشته شده و لابیای بزرگ شده، جمع کرده می‌شود. در این صورت اندام تناسلی ظاهری زیباتر بدون افتادگی پوست و بافت و یا تورم پیدا می‌کند. گاهی به اشتباه به عمل زیبایی واژن، جوان‌سازی واژینال یا واژینوپلاستی نیز گفته می‌شود. درحالی‌که جراحی زیبایی واژن به ندرت باعث تنگ‌تر شدن یا باریک‌تر شدن فضای باز واژینال می‌شود و قطر واژن و آناتومی بدن بیمار در طول عمل جراحی مورد تغییر قرار نمی‌گیرد.

داوطلبان

جهت داوطلب شدن برای انجام این عمل جراحی بهتر است ابتدا یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص داشته باشید. در این صورت، پزشک به انتظارات زیبایی و فیزیکی شما گوش فراداده و نواحی مورد درمان را تحت بررسی و آزمایش قرار می‌دهد. سپس با توجه به ویژگی‌ها و نتایج آزمایش‌ها، روش درمان مناسب برای شما به‌نحوی‌که پاسخگوی نیاز و اهداف شما باشد پیشنهاد می‌کند.
با این وجود داوطلبان مناسب انجام عمل زیبایی اندام تناسلی زنانی هستند که شرایط زیر را دارا باشند:

•  زنانی که از ظاهر بزرگ، باریک و یا غیرمعمول لابیای خود ناراضی و خجالت‌زده هستند.
  •    زنانی که هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ و یا انجام برخی از ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری احساس درد و ناراحتی دارند.
  •  زنانی که از نظر سلامت عمومی در شرایط خوبی هستند.
  •  زنانی که از خطرات احتمالی و مزایای عمل جراحی زیبایی واژن آگاه بوده و معتقد باشند مزایای این عمل جراحی از معایب آن بیشتر است.
  •     زنانی که با اراده و میل خود خواهان انجام این عمل هستند.

فرایند درمان

لابیاپلاستی یک جراحی زیبایی است که تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود. معمولاً زمان انجام این عمل حدود یک ساعت طول می‌کشد و نتیجه آن به خواسته و انتظارات بیمار بستگی دارد. هدف از این جراحی زیبایی واژن، بررسی بافت‌های اضافی لابیا است. در این روند، معمولاً از دو روش اصلی استفاده می‌شود که شامل روش پیراستن و روش گوه است.

در روش پیراستن، پزشک به سادگی پوست اضافی لابیا را از لایه خارجی آن جدا می‌کند و سپس شکاف ایجاد شده را با استفاده از بخیه‌ها می‌بندد. مزیت اصلی این روش این است که بعد از جراحی، لابیا به طور ظاهری صورتی رنگ‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد زیرا قسمت‌های تیره‌تر از آن جدا شده‌اند. با این حال، در این روش احتمال کاهش یا از دست رفتن حساسیت لابیا نیز وجود دارد.

در روش گوه، جراح قسمتی گوه‌مانند را از لابیا جدا می‌کند درحالی‌که لبه‌های خارجی لابیا حفظ می‌شوند. سپس با استفاده از بخیه، لبه‌های فضای باز ایجاد شده در لابیا را به هم متصل کرده و آن را در جای خود نگه می‌دارد. در این روش، ظاهر طبیعی قسمت خارجی لابیا حفظ می‌شود. با این حال، احتمال جدا شدن زخم در طول فرایند بهبودی وجود دارد.

لازم به ذکر است که برای تصمیم‌گیری درباره روش مناسب برای شما، بهتر است با پزشک مشورت کنید و او به شما راهنمایی کند.

زمان بهبودی

۲-۸

زمان بهبودی پس از عمل زیبایی واژن معمولاً کوتاه و سریع است. مرحله اولیه بهبودی معمولاً حدود ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد. در این زمان به علت خارج شدن مایع‌هایی از محل درمان، لازم است بیمار از پدهای زنانه استفاده نماید. همچنین به منظور محافظت از نواحی تحت درمان که شامل شکاف و بخیه است بهتر است لباس‌های گشاد پوشیده شود. پس از عمل جراحی، بیمار ممکن است دردها و ناراحتی‌هایی را تجربه کند اما این دردها شدید نبوده و قابل‌تحمل هستند. با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه موجود در بازار و یا مسکن‌های ملایم تجویز شده پزشک، می‌توان درد را تسکین داد. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد در محل درمان باعث تخفیف درد و جلوگیری از تورم در آن ناحیه می‌شود. بیمار بایست تا ۴ هفته از هرگونه فعالیت و تمرینات ورزشی نیازمند زور و قدرت خودداری کرده و از فعالیت‌های جنسی تا ۶ هفته پرهیز نماید. با وجودیکه برخی از مزایای زیبایی این عمل جراحی پس از فروکش کردن تورم‌های اولیه (حدوداً یک هفته پس از عمل جراحی) قابل مشاهده است اما نتیجه نهایی پس از ۶ هفته قابل دیدن است. این زمان، مدت زمان لازم جهت التیام کامل بافت‌های لابیا و فروکش کردن تورم‌های باقیمانده در آن است.

آیا لابیاپلاستی عملی دردناک است؟

جراحی زیبایی واژن درد زیادی ندارد. روند درمان تحت بی‌هوشی کامل انجام می‌گیرد بنابراین بیمار در حین عمل چیزی را حس نمی‌کند. دوره بهبودی نیز نسبتاً راحت است و بیمار ناراحتی و درد کمی را تجربه می‌کند که با کمک مسکن‌های ملایم تسکین می‌یابد.

چه مدت پس از جراحی زیبایی واژن باید از انجام فعالیت‌های جنسی دوری گزینم؟

پزشکان توصیه می‌کنند ۴ تا ۶ هفته پس از عمل از انجام فعالیت‌های جنسی دوری گزینید. در جلسه پس از عمل، پزشک اطلاعات لازم جهت زمان ازسرگیری فعالیت‌های عادی شامل تمرینات ورزشی و فعالیت‌های جنسی را به اطلاع شما خواهد رساند.

قبل یا بعد از حاملگی

در بیشتر مواقع به زنان توصیه می‌شوند انجام عمل زیبایی اندام تناسلی را تا زمان اتمام کلیه بارداری‌های دوره زندگی‌شان به تعویق بیندازند؛ اما چنانچه لابیای بزرگ برای فرد آزاردهنده بوده، نشانههای فیزیکی ایجاد کرده و یا از نظر احساسی شخص را دارای مشکل کند این عمل جراحی قبل از بارداری برنامه‌ریزی شده قابل انجام است. چنانچه نتایج عمل جراحی توسط یک بارداری پس از آن به خطر بیفتند ممکن است نیاز باشد عمل جراحی مجدد بر روی بیمار انجام شود.

خطرات و عوارض

همانند تمامی عمل‌های جراحی، زیبایی واژن نیز با خطراتی همراه است. شایع‌ترین خطرات آن شامل خونریزی، عفونت و جای زخم است. با وجودی که این عوارض نادر هستند اما گاه‌گاهی اتفاق می‌افتند. عوارض احتمالی در لابیاپلاستی و واژینوپلاستی متفاوت است. این عوارض در جلسات مشاوره قبل از عمل به اطلاع شما خواهد رسید.

چه مدت پس از عمل زیبایی واژن می‌توانم به سر کار خود بازگردم؟

با وجودیکه زمان بهبودی متفاوت است بیشتر بیماران بعد از ۲ تا ۳ روز پس از عمل می‌توانند به محل کار خود بازگردند. به بیماران توصیه می‌شود تا ۶ هفته از اعمال هر گونه فشار بر لابیا جلوگیری کنند. این موارد شامل پوشیدن لباس‌های تنگ، استفاده از تامپون و یا داشتن مقاربت جنسی است. حرکات زیاد مانند پیاده‌روی می‌تواند باعث کند شدن روند بهبودی گردد و بهتر است محدود شود. ما از نزدیک فعالیت‌ها و شرایط شما را پیگیری می‌کنیم تا متوجه شویم چه زمانی جهت بازگشت به فعالیت‌های عادی زمان مناسبی خواهد بود.

آیا واژن زیبا بر روی حس رضایت از انجام فعالیت‌های جنسی تأثیرگذار است؟

در برخی زنان بالا رفتن اعتمادبه‌نفس حاصله و کاهش بافت‌های لابیا باعث بهبود تجربه و احساس جنسی می‌شود. توانایی فرد جهت تحریک جنسی و ارگاسم کلیتورال تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد زیرا پزشک در حین عمل جراحی بسیار مراقب خواهد بود تا هیچ‌گونه آسیبی به ارگان‌های حساس جنسی و از جمله کلیتوریس وارد نشود.