تزریق بوتاکس؛ هزینه، عوارض و اثرات

botax

تزریق بوتاکس یک روش درمانی محبوب برای رفع چین و چروک‌ها و خطوط ریز صورت است. این روش درمانی برای آن دسته از افرادی که از بروز علائم پیری در ظاهر خود ناخشنود هستند راه حلی بسیار عالی است. با چندین مرتبه تزریق بوتاکس در زیر پوست، عضلات منقبض‌شده که باعث ایجاد چین و چروک شده‌اند بی‌حس شده و از کار می‌افتند. اثر این تزریق‌ها تا چند هفته باقی می‌ماند و برای دوام اثر باید این تزریق‌ها تجدید شوند تا نتایج حاصله از آن برای مدت طولانی‌تر روی صورت باقی بماند.

اگر شما دوست دارید لبخند بزنید و بخندید ولی ظاهر شدن چین و چروک‌های ناشی از افزایش سن روی صورت در هنگام خندیدن باعث ناراحتی شما می‌شود و همچنین اگر شما تمایل به جوانسازی صورت خود بدون قرار گرفتن تحت عمل‌های سنگین جراحی دارید در این صورت تزریق بوتاکس یک روش درمانی مناسب برای شما جهت دست‌یابی به ظاهری جوان‌تر است. متخصصین کلینیک پوست و موی رازی تزریق بوتاکس را برای رفع چین و چروک‌های اطراف چشم، خطوط پیشانی، خط اخم و خطوط روی گردن پیشنهاد می‌دهند. اگر شما تصمیم به تزریق بوتاکس گرفتید به شما اطلاعات بیشتری در مورد این درمان داده می‌شود تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. مطمئن باشید که ما با کمال میل به تمام سؤالات شما پاسخ می‌دهیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ – ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹  تماس حاصل فرمایید. همکاران ما در کلینیک آماده ارائه خدمات مشاوره یا رزرو نوبت برای شما هستند.

مزایا

با افزایش سن، عضلاتی که برای بیان احساسات ظاهری صورت به کار برده می‌شوند باعث ایجاد چین و چروک‌های دائمی روی پوست می‌شوند. یکی از مزایای تزریق بوتاکس این است که باعث شل شدن عضلات صورت شده و سطح پوست را هموارتر و صاف‌تر کرده و چین و چروک‌ها را کم می‌کند.

کاهش چین و چروک‌های اطراف چشم

botax1

یکی از مزایای تزریق بوتاکس این است که باعث ضعیف شدن عضلات ایجادکننده چین و چروک‌های اطراف صورت می‌شود. با این روش درمانی چین و چروک‌های اطراف چشم به طور مؤثری رفع می‌شوند. بوتاکس تزریق‌شده فقط روی عصب‌های عضلات تأثیر می‌گذارد و بر عصب‌های مربوط به احساسات اثری ندارد و به همین دلیل بیماران احساسات خود را در ناحیه درمان شده از دست نمی‌دهند.

خط اخم

botax2

با تزریق بوتاکس صورت می‌توان خطوط اخم متوسط تا شدید را که بین دو ابرو ایجاد می‌شوند به طور مؤثری رفع نمود. بسیاری از بیماران می‌توانند استفاده از این روش را جایگزین لیفت ابرو کنند. کاهش خطوط عمیق و مقاوم به درمان اخم بین دو ابرو یکی از مزایای مهمم تزریق بوتاکس برای مردان است.

چین و چروک‌های پیشانی

botax3

چین و چروک‌های پیشانی باعث می‌شود که صورت پیرتر و لاغرتر به نظر برسد. در قسمت‌هایی از صورت مانند پیشانی که خطوط افقی شکل می‌گیرند، تزریق بوتاکس می‌تواند بسیار مفید واقع شود. زمانی که شما تزریق بوتاکس را انجام دادید، عضلاتی که به طور معمول باعث ایجاد چین و چروک و خطوط پیشانی می‌شوند به مدت چند ماه از کار می‌افتند.

خطوط خنده

botax4

عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک در اطراف لب‌ها می‌شوند به عضلات خنده معروف هستند. اگر در هنگام خندیدن گوشه‌های لب شما پایین می‌رود می‌توانید با تزریق بوتاکس در ناحیه فک، این چین و چروک‌ها را کاهش دهید.

اصلاح زاویه صورت

botax5

بیمارانی که عضلات ماستر آنها که در فک قرار گرفته و عمل جویدن به کمک آنها انجام می‌شود بزرگ شده است می‌توانند با تزریق بوتاکس این ناحیه از صورت را نیز تحت درمان قرار دهند. بسیاری از بیمارانی که صورتی چهارگوش دارند و به دنبال روشی غیرجراحی برای زاویه‌دار کردن صورت خود هستند می‌توانند از فرایند تزریق بوتاکس برای دست‌یابی به این هدف بهره ببرند. با تزریق بوتاکس می‌توان از حجم عضله ماستر در صورت کم کرد و انحنای طبیعی را به گونه‌ها و فک بازگرداند.

میگرن

botax6

تأثیر چشمگیر تزریق بوتاکس در کاهش سردردهای میگرنی به اثبات رسیده است. استفاده از تزریق بوتاکس درمان سردرد شدید برای بیمار مفید است زیرا تزریق بوتاکس برای کاهش سردردهای میگرنی واقعاً هیچ گونه عارضه جانبی ندارد در حالی که مصرف اکثر داروهای مسکن باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود.

تعریق شدید

botax.7jpg

بوتاکس همچنین برای رفع تعریق مفرط نیز بسیار مفید است. این یک سندرم است که معمولاً با تجویز آنتی پرسپیرنت‌ها درمان می‌شود ولی اثر بلند مدت آن هنوز به اثبات نرسیده است و برای افرادی که دچار تعریق مفرط شدید هستند فقط تا حدودی مؤثر است. به هر حال، بوتاکس مشکل را کاهش داده و با تزریق آن به مدت چند ماه این عارضه کاهش می‌یابد.

تزریق بوتاکس برای چه کسانی مناسب است؟

botax8

افرادی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند می‌توانند از مزایای تزریق بوتاکس بهره‌مند شوند. بیماران باید بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند. برخی از بیماران به دنبال درمان‌های مداوم و دنباله‌دار برای دست‌یابی به اثرات بلند مدت هستند در حالی که برخی از بیماران صرفاً برای حضور در یک برنامه خاص و برای مدت کوتاهی می‌خواهند از مزایای تزریق بوتاکس استفاده کنند. افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی دارند یا افرادی که اسکارهای (جای زخم) عمیق دارند و یا به اختلالات پوستی دچار هستند یا صورت آنها دچار عدم تقارن است گزینه‌های مناسبی برای انجام فرایند تزریق بوتاکس نیستند. این‌ها موضوعاتی است که قبل از درمان و در جلسه مشاوره با پزشک به آنها پرداخته شده و بر اساس نتایج این جلسه شما می‌توانید تصمیم به انجام یا عدم انجام فرایند تزریق بوتاکس بگیرید. در برخی موارد نیز ممکن است تزریق بوتاکس مؤثر و مفید نباشد. زمانی که بیمار به دنبال روش‌های درمانی با اثرات بلند مدت است یا می‌خواهد تغییراتی در چهره خود ایجاد کند انجام فرایند تزریق بوتاکس به اندازه لیفت صورت یا لیفت گردن مناسب نیست.

قبل از انجام تزریق

اگر شما به سم بوتولینوم حساسیت دارید نباید بوتاکس تزریق کنید. همچنین در صورتی که هر یک از موارد زیر وجود دارد شما نباید بوتاکس تزریق کنید:

• وجود عفونت در ناحیه تحت درمان که قرار است تزریق بوتاکس در آن ناحیه صورت پذیرد.
  •  اگر شما به عفونت‌های مثانه مبتلا هستید یا قادر به ادرار کردن نیستید و نمی‌توانید به طور مرتب از سوند استفاده کنید. (برای مثانه بیش‌فعال و بی‌اختیاری در ادرار)

برای اطمینان از این که تزریق بوتاکس برای شما بی‌خطر است، در صورتی که به مسائل زیر دچار هستید به پزشک اطلاع دهید:

• اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی یا بیماری لو گرینگ
  • میاستنی گراویس
  • سندرم لامبرت ایتون
  • اختلالات تنفسی مانند اسم یا آمفیزم
  • اختلالات بلع
  • ضعف در عضلات صورت (افتادگی پلک، ضعف پیشانی، مشکل در بالا بردن ابروها)
  • تغییر در ظاهر عادی صورت

نحوه انجام

botax9

معمولاً بوتاکس در مطب یا کلینیک پزشک تزریق می‌شود. درمان شما در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. پزشک ممکن است از بسته‌های حاوی یخ یا کرم‌های بیحس کننده برای بیحس کردن ناحیه مورد تزریق استفاده کند. یک سوزن ریز برای تزریق بوتاکس به کار برده می‌شود و بوتاکس در عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک شده‌اند تزریق می‌شود. تعداد تزریق‌ها به شدت چین و چروک‌ها و محل آنها در صورت بستگی دارد.

بهبودی و نقاهت

تزریق بوتاکس طول دوره بهبودی ندارد. شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام تزریق به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. از مالش دیدن ناحیه تزریق اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث پخش شدن سم بوتولینوم در نقاط دیگر صورت شود و در نتیجه بقیه قسمت‌های صورت نیز به طور موقتی ضعیف شده یا دچار افتادگی شوند. ممکن است احساس سوزش خفیفی در ناحیه تزریق ایجاد شود.

بیشتر مردم پس از چند روز نتایج را مشاهده خواهند کرد اما تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس، نتایج به طور کامل مشخص می‌شوند. اثر تزریق بوتاکس معمولاً سه یا چهار ماه باقی می‌ماند. برای حفظ نتایج باید تزریق‌ها تجدید شوند.

اثرات تزریق بوتاکس چه مدت باقی می‌ماند؟

botax10

طول مدت اثر تزریق بوتاکس در هر فرد متفاوت از دیگران است اما معمولاً نتایج تا ۴ ماه باقی می‌مانند. زمانی که اثر بوتاکس از بین برود، عضلات شل‌شده دوباره به حالت قبل خود بازگشته و چین و چروک‌های صورت بازمی‌گردند. اگر شما درمان را ادامه ندهید، چین و چروک‌ها و خطوط ریز به مرور دوباره بازمی‌گردند. هر چه درمان بیشتر ادامه یابد، چین و چروک‌ها کمتر می‌شوند.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

هر تزریقی ممکن است درد داشته باشد اما سوزن‌هایی که برای تزریق بوتاکس به کار برده می‌شوند بسیار ریز هستند بنابراین درد بسیار کمی دارند. محل تزریق را می‌توان با کرم‌های بیحس کننده موضعی یا با استفاده از بسته‌های یخ که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از انجام تزریق روی ناحیه تحت درمان قرار داده می‌شود، بیحس کرد تا شما درد کمتری احساس کنید. شما پس از رفع اثر کرم‌های بیحس کننده ناراحتی کمتری احساس خواهید کرد. در زیر به برخی دیگر از عوارض جانبی ناشی از تزریق بوتاکس اشاره شده است.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس عبارتند از: سر دردهای ناپایدار، تورم، کبودی، درد در هنگام تزریق، احساس جمع شدگی پوست، خارش، بیحسی، عدم تقارن (ناهمواری)، ضعف موقتی عضلات گردن، افتادگی موقتی پلک‌ها یا ابروها (پتوز)، اختلالات موقتی در بلع. این عوارض جانبی در صورتی که تزریق توسط دکتر خوب تزریق بوتاکس انجام شود، به ندرت اتفاق می‌افتند اما در برخی موارد بروز آنها گزارش شده است. در تعداد بسیار کمی از افراد، تزریق به خوبی جواب نمی‌دهد یا اثر آن کمتر از موعد معمول از بین می‌رود. از نظر تئوری و نظری بروز عوارض ناشناخته محتمل است. احتمال بروز کبودی پس از تزریق بوتاکس در صورتی که بیمار از ویتامین ای، آسپیرین، کومادین، موترین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده کرده باشد افزایش می‌یابد.

هزینه

هزینه تزریق بوتاکس زیبایی از یک محل نسبت به محل دیگر و از یک پزشک نسبت به پزشک دیگر متفاوت است بنابراین شما باید از پزشک در مورد هزینه‌های تزریق بوتاکس سؤال کنید. برخی از پزشکان هزینه را بر اساس تعداد واحدهای تزریق‌شده محاسبه می‌کنند. یک ویال از بوتاکس شامل ۱۰۰ واحد است. برخی از پزشکان هزینه‌های تزریق بوتاکس را بر اساس ناحیه مورد تزریق تعیین می‌کنند. برای مثال، خطوط اخم یک ناحیه، چین و چروک‌های اطراف چشم یک ناحیه و پیشانی یک ناحیه مستقل در نظر گرفته می‌شوند.

0 پرسش

سؤال خود را درمورد موضوع این مقاله میتوانید از طریق فرم زیر پرسیده و پاسخ بگیرید

میخواهید به بحث بپیوندید؟