یوسف آباد (تهران، میدان سلماس، ضلع شرقی میدان، پلاک 21، واحد 1 کلینیک پوست و مو رازی)

درمان و رفع ترک و خطوط بدن بعد از حاملگی و چاقی و لاغری

hamelegi1

خطوط و ترک بارداری یک مشکل زیبایی چالش برانگیز است, زیرا این خطوط وترک‌ها به صورت عمقی در داخل درم تشکیل می‌شوند. هنگامی که پوست در یک دوره به سرعت تحت کشش قرار می‌گیرد، استرس به بافت همبند پوست آسیب می‌زند. همزمان با ترمیم نواحی کشیده شده‌ی پوست، جای زخم‌های کوچک قرمزرنگ که منجر به ایجاد خطوط و ترک بارداری می‌شوند، شکل می‌گیرند. در حالیکه رنگ این خطوط ممکن است در طول زمان محو شود، خطوط و ترک‌ها معمولاً باقی خواهند ماند و اغلب رنگ آن‌ها به سفید تبدیل می‌شود. برخی از روش‌های درمانی با ایجاد حداقل میزان آسیب و درد موجب بهبود رنگ و بافت پوست مرتبط با خطوط و ترک حاملگی می‌شوند. این درمان‌ها بافت زخم‌های قدیمی‌تر را با کلاژن جدید و فیبرهای الاستیک جایگزین می‌کنند، ظهور خطوط و ترک حاملگی را به حداقل می‌رسانند و پوستی نرم و صاف را به جا می‌گذارند.

اگر شما جزء ۴۰ تا ۹۰٪ از افرادی هستید که خطوط و ترک بارداری درآن‌ها گسترش یافته است، شنیدن این خبر شما را خوشحال خواهد کرد. متخصصین و کارشناسان ما درکلینیک زیبایی رازی وضعیت شما راجهت درمان خطوط و ترک‌های حاملگی بررسی خواهند کرد. روش های مختلف درمانی برای رفع ترک ها و خطوط ایجاد شده در بدن بعد شامل: میکرودرم، دارودرمانی، میکرونیدلینگ، لیزر و غیره می باشد. این روشها نتایج موثر و چشمیگری در از بین بردن ترکهای بدن دارد. برای آشنایی بیشتر با روشهای درمانی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹ تماس حاصل نمایید. همکاران ما در کلینیک رازی جهت ارائه خدمات مشاوره یا رزرو نوبت شما را راهنماییی خواهند کرد.

hamelegi2

hamelegi3

علل به وجود آورنده‌یخطوط و ترک پوست


hamelegi4

رشد سریع

درم از فیبرهای قوی‌ای تشکیل شده که به یکدیگر متصل شده‌اند و اجازه می‌دهند تا پوست شما همزمان با رشد بدن کشیده شود. با این حال، اگر بخشی از بدن به سرعت در یک دوره‌ی کوتاه زمانی رشد کند، این فیبرها می‌توانند نازک و بیش از حد کشیده شده و برخی از آن‌ها ممکن است شکسته شوند. زمانی که فیبرهای موجود در درم شکسته می‌شوند، ترک‌های کوچک به وجود آمده و رگ‌های خونی‌ای که در زیر پوست وجود دارند، نمایان می‌گردند. به همین دلیل است که خطوط و ترک حاملگی وقتی برای اولین بار ظاهر می‌شوند رنگی متمایل به قرمز دارند.

دوران بارداری

اگر در حالت بارداری هستید، احتمال وجود خطوط و ترک‌های بارداری در طول دوران بارداری، به ویژه پس از شش ماهگی بارداری، وجود دارد. هورمون‌هایی که در طول دوران بارداری توسط بدن تولید می‌شوند، در نرم کردن رباط‌ها (باندهای محکمی از بافت که مفاصل را به یکدیگر متصل می‌کنند) در منطقه لگن شما کمک می‌کنند، بنابراین در زمان زایمان این رباط‌ها بهتر عمل می‌کنند. همچنین، این هورمون‌ها باعث نرم شدن فیبرهای پوست می‌شوند و شما را در معرض ابتلا به خطوط و ترک‌های پوست قرار می‌دهند.

اضافه شدن سریع وزن

اگر شما در یک دوره‌ی کوتاه زمانی به سرعت اضافه وزن پیدا کنید ممکن است خطوط و ترک بارداری روی بدن شما به وجود آید. خطوط و ترک بارداری حتی در صورت پایین آمدن وزن شما روی بدن باقی خواهند ماند. با این حال، این خطوط و ترک‌ها به مرور زمان محو خواهند شد.

بلوغ

در افراد جوان بدن تمایل به رشد بسیار سریع در دوران بلوغ دارد. در دوران بلوغ بدن شما به تدریج با جهش‌های ناگهانی رشد خواهد کرد. در مردان اغلب خطوط و ترک‌ها روی شانه‌ها و پشت تشکیل می‌شوند، در حالی که در زنان معمولاً این خطوط و ترک‌ها در باسن، ران و سینه به وجود می‌آیند.

سابقه خانوادگی

اگر شما دارای بستگان نزدیکی (مانند مادر خود) هستید که دارای خطوط و ترک حاملگی هستند ممکن است به احتمال زیاد این مشکل در شما نیز به وجود آید. خطوط و ترک حاملگی ممکن است هم مردان و هم زنان خانواده را تحت تأثیر قرار دهد، اگر چه احتمال وقوع آن‌ها در زنان بیشتر است.

مصرف برخی از داروها

ممکن است در صورت استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی مانند کرم، لوسیون یا قرص‌های اگزما (یک بیماری پوستی که باعث خارش و قرمزی پوست می‌شود) خطوط و ترک بارداری به وجود آیند. کورتیکواستروئیدها مشابه هورمون کورتیزول که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود عمل می‌کنند. داروهایی که حاوی کورتیکواستروئید هستند می‌توانند روند التهابی که توسط بیماری‌های پوستی ایجاد می‌شود را تسهیل کنند، همچنین می‌توانند میزان کلاژنی که در پوست شما وجود دارند را کاهش دهند.

مشکلاتی که در رابطه با خطوط و ترک حاملگی به وجود می‌آیند


خطوط و ترک بارداری نه دردناک و نه دارای خارش هستند. ظهور رگه‌های قرمزرنگ متمایل به رنگ ارغوانی بر روی پوست با هیچ گونه علائم مشکل زا همراه نیست. شاید بزرگ‌ترین و تنها معضل مربوط به خطوط و ترک بارداری ، ظاهر نامناسب و نازیبای آن‌هاست. تا آنجا که ممکن است، مردان و زنان به دلیل ظاهر نامناسب و بدشکل خطوط و ترک تمایل به درمان آن‌ها دارند.

درمان خطوط و ترک پوست


کرم ترتینوئین

hamelegi5

کرم ترتینوئین حاوی میزان بالایی از ویتامین A است که باعث افزایش تولید کلاژن می‌گردد. افزایش تولید کلاژن منجر به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. رتین A توانایی از بین بردن سلول‌های مرده پوست با انتقال کراتین موجود در اپیدرم یا لایه‌ی بیرونی پوست، به درم یا لایه‌ی مرکزی پوست که در آن خطوط و ترک بارداری تشکیل می‌شوند را دارد. رتین A همچنین می‌تواند تشکیل کلاژن در پوست شما را تشدید کرده و موجب بهبود قدرت پوست و کاهش ظهور خطوط و ترک بارداری شود.

لیزر درمانی

hamelegi6

دو نوع لیزر برای از بین بردن خطوط و ترک بارداری وجود دارد. برای از بین بردن خطوط و ترک حاملگی که تازه تشکیل شده‌اند، لیزر پالس دای جهت کاهش قرمزی توصیه می‌شود. برای از بین بردن خطوط و ترک حاملگی قدیمی، یک نوع متفاوت از لیزر درمانی به نام لیزر رسورفینگ برای صاف کردن خطوط وترک‌ها پیشنهاد می‌شود. از پالس‌های نور لیزر فراکشنال برای از بین بردن خطوط و ترک بارداری ، تحریک تولید بافت جدید در ناحیه و کمک به بهبود رنگ خطوط و ترک‌ها استفاده می‌شود. کلاژن جدید می‌تواند موجب نرم و صاف شدن ماهیت بافت دارای خطوط و ترک پوست و کاهش خطوط و ترک بارداری روی پوست گردد. اکثر افراد به سه تا پنج جلسه‌ی درمانی برای رسیدن به نتایج مطلوب احتیاج دارند، اما نتایج به دست آمده و تعداد درمان‌های مورد نیاز متفاوت است. در بیشتر بیماران علائمی مانند قرمزی موقت و تورم خطوط و ترک حاملگی به وجود می‌آید که این علائم ممکن است چند روز طول بکشند. پزشک معالج در خصوص سایر عوارض جانبی بالقوه با شما در جلسه‌ی مشاوره صحبت خواهد کرد.

میکرودرم ابریژن

hamelegi7

در این روش کریستال‌های ظریف به عنوان یک لایه بردار روی پوست با هدف از بین بردن خارجی‌ترین لایه استفاده می‌شوند. هنگامی که اپیدرم که در آن خطوط و ترک حاملگی وجود دارند از بین می‌رود، تولید کلاژن تحریک می‌شود و بنابراین یک لایه‌ی تازه و جوان از پوست به وجود می‌آید. پیش از انجام میکرودرم ابریژن، باید درک روشنی از نتایج واقعی و تأثیر احتمالی آن روی خطوط و ترک بارداری داشته باشید. بدین معنی که استفاده از روش میکرودرم ابریژن خطوط و ترک بارداری را به طور کامل از بین نخواهد برد، اما کمک خواهد کرد که کمتر به نظر آیند. مشخص شده است که تکرار روش میکرودرم ابریژن در طی یک دوره طولانی موجب بهبود ظاهر خطوط و ترک حاملگی می‌گردد اما لزوماً آن‌ها را درمان نکرده یا به طور کامل این خطوط و ترک‌ها را از بین نخواهد برد.

میکرونیدلینگ

hamelegi8

جدیدترین درمان برای کاهش خطوط و ترک بارداری میکرونیدلینگ است. میکرونیدلینگ موجب تحریک توانایی بدن برای تولید کلاژن و الاستین بدون هیچ آسیبی می‌شود. هنگامی که سوزن‌های ظریف وارد پوست می‌شوند، درم تحریک شده و شروع به تولید کلاژن جدید می‌کند. روش میکرونیدلینگ شامل استفاده از یک سری سوزن‌های کوچک و بسیار ظریف است که از روی پوست عبور کرده، موجب ایجاد آسیب‌های کوچک می‌گردند. هنگامی که پوست به طور طبیعی شروع به ترمیم خود می‌کند این آسیب‌های کوچک موجب تحریک تولید کلاژن جدید و الاستین می‌شوند. از آن جا که آستانه‌ی تحمل درد در هر فرد متفاوت است، بسیاری از متخصصان معتقدند درد ناشی از میکرونیدلینگ یک ناراحتی قابل تحمل است.

 

 

تامی تاک

hamelegi9

تامی تاک یک عمل جراحی است که هدف آن برش بخشی از شکم است که در آن خطوط و ترک حاملگی وجود دارند. این روش به عنوان ابدومینوپلاستی نیزشناخته شده است. تامی تاک یک روش بسیار پر هزینه برای از بین بردن خطوط و ترک بارداری است. از آن جا که روش تامی تاک شامل برداشتن پوست است، بنابراین از این روش برای از بین بردن هر گونه خطوط و ترک حاملگی که روی پوست ظاهر شده‌اند نیز استفاده می‌شود. در روش ابدومینوپلاستی پوست روی قسمت تحتانی شکم و از پایین ناف برداشته می‌شود. خطوط و ترک بارداری که بالاتر از ناف هستند نیز ممکن است بهبود یابند زیرا پوست از پایین برای ایجاد یک شکم صاف کشیده می‌شود. نتیجه نهایی یک کانتور با ظاهری مطلوب و صاف خواهد بود که در آن خطوط و ترک حاملگی یا کاهش یافته‌اند یا به طور کامل از بین رفته‌اند.

مشاوره رایگان